A 30 Panxes ens preocupem per la coherència a la hora de triar els nostres productes i vigilem que el que tenim sigui ecològic o de comerç just. I intentem que els procuctes puguin ser de proximitat, tot i que per diferents motius també en tenim de no tan propers. Aquests valors sembla que van creixent entre el comerç, però ens podem fiar de tot el que ens venen amb eslògans com el “Sense intermediaris” de Casa Ametller o altres de km.0 o productes de proximitat que podem veure als supers i hipermercats? Aquí us deixem aquest article de la revista Opcions:

Recuperem un fragment del quadern del número 46 dedicat a consum de productes de proximitat (primavera 2014). És un requadre que parla d’una empresa que ha crescut com l’escuma a Catalunya sota la bandera “Sense Intermediaris”; parlem de Casa Ametller. Segur que

molts l’heu vist, té més de 70 botigues a Catalunya. Potser els de la Terra Ferma no la coneixeu, perquè a la província de Lleida no hi té establiments. Fent recerca vem descobrir algunes incoherències entre allò que diu que ven i el que realment fa, per això volem compartir el text amb tots i totes. Casa Ametller no ens ha volgut atendre cap de les diverses vegades que li hem sol·licitat per diferents mitjans, de manera que la nostra recerca ha estat únicament via la xarxa i les botigues. A casaametller.net explica que té diverses finques pròpies a Catalunya, i amb unes altres (a Múrcia i Almeria) hi ha establert un acord de “cogestió” (no queda clar en què consisteix ben bé l’acord). Diu que una de les dues finques del Maresme compra també verdures a altres pagesos de la comarca. També explica quines fruites i verdures es cultiven a cada lloc.

Hem visitat una de les botigues més cèntriques que l’empresa té a Barcelona, i hem vist que en la gran majoria dels casos la relació producte-origen no concorda amb les explicacions del web. Per ser més exactes: de 26 caixes de verdures o fruites que vam veure (que indiquessin l’origen, en 5 casos no s’indicava), només 5 concordaven. A falta de l’aclariment de Casa Ametller, podem pensar que es tracta de productes comprats a tercers productors, dels quals ella mateixa seria l’intermediari. Algun producte (molt pocs) és comprat a Mercabarna, en aquest cas hi hauria encara almenys un altre intermediari.

La bandera de Casa Ametller és Sense Intermediaris; no és pas la producció local, tot i que els lemes que també hi ha als frontals de les botigues –Produïm per a tu. Dels nostres camps. Només qualitat– et fan pensar, vulguis que no, en horts de la comarca. Tanmateix, al web sí que hi proclama que El 85% de la verdura que es comercialitza als punts de venda de casaametller es produeix a les finques del Maresme. De totes les verdures que vam veure a la botiga (hi havia de tot), només venien del Maresme els alls tendres i un tipus de ceba. Potser és perquè era l’hivern… però aleshores al web hi hauria d’explicar que és la “versió del web per a l’estiu”.

No disposem d’espai per comentar altres coses que també ens han fet pensar que la imatge que Casa Ametller dóna a través del seu web no correspon gaire a la realitat. Diguem només que el pollastre que vam veure a la botiga (tallat i envasat, com tota la carn) és d’una empresa filial de Vall Companys, un dels grans grups carnis espanyols, amb integració vertical (des de la criança fins a la comercialització es fan dins del grup).

I vosaltres, què en penseu?

Article copiat de la revista Opcions (http://opcions.org/blog/el-cas-de-casa-ametller)

Anuncis